בלוג

תורת המשחקים ככלי לניתוח פעילות עסקית

אם חשבתם שמשחקים זה עולם של ילדים, הרי שטעיתם ובגדול! מסתבר שבאמצעות ניתוח שגרת משחקים, ניתן ללמוד רבות על התנהגות צרכנים ולפתח מודלים עסקיים לפיתוח, צמיחה ושימור לקוחות

שגרת משחקים- מה זה?

שגרת משחקים זהו בעצם סט של פעולות אותן מבצע השחקן באופן קבוע תוך כדי המשחק כדי לקבל את המשאבים הדרושים על מנת להמשיך ולשחק. לרוב מדובר בפעולות שגרתיות, אשר אינן מצריכות תשומת לב מיוחדת ואשר חוזרות על עצמן במרווחי זמן מוגדרים. בסיומן השחקן מקבל מטבע משחק בו הוא יכול לבצע שימוש כדי לעבור לשלב הבא. אם כן, שגרת משחקים זהו מכלול הפעולות אותן חייבים השחקנים לבצע על מנת שהמשחק ימשיך ויתפתח. להלן דוגמאות לפעולות שגרתיות: באינסטגרם הפעולה השגרתית היא העלאת תמונות, עבור עובד חנות פעולה שגרתית היא פירוק סחורה ואילו עבור עובד דואר מדובר בחלוקת המכתבים. כולם מסתמכים על סט פעולות הבנויות בסדר כרונולוגי וחוזרות על עצמן שוב ושוב עד שנוצר תהליך אוטומטיזציה.

אוטומטיזציה זה כל הסוד

ההרגל הופך לטבע שלנו, אך דווקא הפעולות השגרתיות הן אלה שמעצבות את ההרגל. על סמך הנחת יסוד זו נבנו מרבית המשחקים. המטרה היא לייצר סט פעולות שגרתיות ולחזק אותן על מנת להגביר ככל הניתן את כמות השחקנים ואת ההשפעה אותה יוצר המשחק עליהם. ברגע שהפעולות השגרתיות הופכות להרגל, קל מאוד לייצר אותן באמצעות טריגר. הטריגר יכול להיות מסך רישום קבוע, הודעת התראה על העלאת תמונה חדשה ועוד.

צרו מנגנון רב עוצמה למעורבות

המשימה היא לזהות את אותם הגורמים השולטים על התנהגות צרכנים, במטרה למצוא תכונה אופיינית או כל דבר אשר יכול לגרום להם להתעניין במוצר שלכם, להביע את דעתם לגביו וכל זאת באמצעות פעילות חברתית אשר בעיצומה יבוצע שימוש בכלי שידרבן את השחקנים לחדש את האינטרקציה עם המשחק. מחזור פעולות זה מורכב מארבעה יסודות – רגשות מניעים, קריאה לפעולה, החזרת השחקן אל מעגל הפעולות המחזוריות , התקדמות ומתן תגמול. על מנת להבין טוב יותר כיצד עובד מנגנון כזה נבחן את אופן פעולתו של יישום האינסטגרם ונסביר את סוד הצלחת החברה באמצעות מנגנון שגרת המשחקים.

הנעת רגשות - אינסטגרם עובד על רצון האנשים לבטא את עצמם ולחלוק רשמים עם חברים. השיתופים מאפשרים להם לבטא חוש אסטטי, הומור, טעם אישי או כישורים יצירתיים.קריאה לפעולה חברתית- העוקבים יכולים לצפות במגוון תמונות, להגיב אליהן ולסמן ב"אהבתי".החזרת המשתמש אל מעגל פעולות מחזוריות – המשתמש מקבל עדכון על כל תגובה או סימון "אהבתי" שמתקבל מצד העוקבים, מה שמחזיר אותו להשתמש ביישום.התקדמות ומתן תגמול – המשתמש יכול לצפות בסך כל התגובות וסימוני "אהבתי" שקיבלה כל תמונה ששיתף ולבחון נתונים סטטיסטיים מסכמים.

בעצם מדובר במנגנון מתוכנן היטב. ברור כי השימוש ביישום לא היה זוכה להצלחה לולא המשתמשים היו מפיקים הנאה ותחושות חיוביות בעת השימוש בו. המשתמשים באופן עקבי מפתחים רצון לשתף בתמונות, לצפות בתמונות של אחרים ולנהל תקשורת עם חבריהם. באופן זה אינסטגרם מושכת אנשים להשתמש בה, משמרת אותם ומעודדת פיתוח כישורים יצירתיים- זהו בעצם המפתח להצלחה של כל אסטרטגיית משחק.

עדכנו את התוכן באופן שוטף

כל המשתמשים, ללא קשר לכמות הכניסות למשחק, צריכים לראות בו משהו חדשותי, מפתיע ומושך, אך חידוש של תוכן אחד אינו מספיק לצורך כך, לכן מרבית המערכות משלבות מנגנונים חדשים. עד 2010 מרבית המערכות פותחו באופן כזה, שרק אחת לכמה שנים בודדות היה נדרש בהן עדכון כלשהו, אולם במשך 10 השנים האחרונות קצב ותדירות החידושים גבר.

אם נבחן את פעילותה של חברת יונייטד איירליינס, נראה שהיא מציעה בונוס מיוחד לנוסעים אשר צברו קילומטראז' טיסות ברף מסוים. בעבר בונוס כמו זה היה נשמר בסוד, אך כעת החברה מדגישה את החשיבות שבטיפוח נאמנות לקוחות ומתקשרת אותו החוצה. מרבית מנגנוני שינוי מהסוג הזה נועדו לשפר את הביצועים הכלכליים של החברות, אך לעיתים קרובות החברות לא מעוניינות בשינויים משום שהן חוששות מתגובה שלילית של לקוחות ומיצירת מתח בשוק. היום לעומת זאת ההחלטה לבצע שינוי חשובה לא פחות מהשינוי עצמו, משום ששינויים כאלה מעוררים גם שינוי בקרב התנהגות הצרכנים.

הציעו תמריצים איכותיים לעידוד המוטיבציה

באמצעות יצירת תמריצים ותגמולים איכותיים על לקיחת חלק במשחק , החברה יכולה לשמר את המשתתפים במשחק לאורך זמן. מחקרים הוכיחו כי יצירת פעולות מתגמלות חשוב במיוחד כשזה נוגע למדניות שימור נאמנות לקוחות בחברות.

בצעו התאמה אישית של המשחק ותנו לשחקנים הזדמנות להתפתח

עפ"י תורת המשחקים, הישגיות ותחושה של התפתחות והתקדמות הם אלה שהופכות את המשחק (והחיים) לכל כך מעניינים. כל אחד מאתנו רוצה להצליח בתחום כלשהו בחיים, ומסגרות אשר מאפשרות לנו לעשות זאת מושכות את תשומת ליבנו במיוחד. בנוסף, ככל שהמסגרת תפרט לנו את הדרך להצלחה, כך הסיכוי שנצא ממנה הוא פחות סביר. קחו לדוגמא את מערך משחקי הספורט, כגון נייקי +, המבוסס בדיוק על תפיסה זו. משחקי הספורט למעשה משתמשים ברצון שלנו להתקדם לעבר המטרה באמצעות ביסוס קשרים חזקים וארוכי טווח עם לקוחות בכך שהם מזכירים להם שוב ושוב על חשיבות ההישגים הספורטיביים שלהם.

פתרון יעיל לספורטאים בשם Zamzee משתמש במנגנון למשוב וביצוע מעקב באמצעות חיישן קטן המתחבר לבגדים ועוקב אחר תנועות הגוף לאורך כל היום. על סמך הנתונים הסטטיסטיים המתאספים, ניתן לצבור נקודות לטובת פעילות ולפדות אותם לכסף – ממש מתנות וירטואליות . כמו כן ניתן לשתף את התגמולים הללו לחברים ובכך לעקוב אחר ההתקדמות של כל המעגל החברתי שלך. עבור אנשים שמבצעים פעילות גופנית באופן קבוע, חשוב מאוד להרגיש תחושת התקדמות, אך כדי לראות שינויים והישגים של ממש נדרשים שבועות ארוכים של עבודה קשה.. Zamzee מאפשרת לאנשים הללו לקבע דפוסי התנהגות חיוביים בטרם יהיה ניתן להבחין בהם מבחוץ ובכך לשמר אותם כדי להתקדם קדימה אל עבר ההצלחה.

ליצור הזדמנויות ללמידה לכל חיים

אחד מהיבטי הצמיחה האישית הוא הרצון של האדם ללמוד. אך כיצד ניתן להתמודד עם לקוחות חדשים, כאלה המבקשים ללמוד בכל הזדמנות? ניתן להציע להם מערכת משחקים של למידה המעסיקה אנשים תוך כדי תהליך, שומרת עליהם ממוקדים ומספקת תמיכה נאותה. דוגמא מצוינת לגישה זו מספקת Codesademy - , חברת סטארט-אפ ניו יורקית, המלמדת תכנות. במהלך אימון התלמידים, Codecademy משתמשת באלמנטים מעולם המשחקים. היא מספקת ללקוחותיה תגים ומשקפיים ומביאה אותם לרמות חדשות. התכנית הוכיחה את עצמה כאטרקטיבית במיוחד עבור המשתתפים בשל העובדה שהתלמידים, ורכזי ההדרכה של מערך השיעורים הם חלק בלתי נפרד ממרחב משחקים גדול. כך למשל, המורים מקבלים נקודות עבור כמות האנשים המבקרים בקורסים שלהם והיקף לימודיהם. תשומת לב רבה מוקדשת לעדכון ושיפור מתמיד של ההישגים.

למפתחים יש כמובן הזדמנויות רבות כדי ליצור פעילויות שגרתיות שימושיות, עדכוני תוכן, מעודדים את תלמידיו, מעקב אחר התקדמותם ועיסוק בתהליכים נוספים. לקוחות מעוניינים במותג שלא רק יספק להם הזדמנות ללמוד, אלא גם יאפשר להם לעקוב אחר ההתקדמות שלהם.

בכל אופן, לא משנה במה הנכם עוסקים - מכירת ציוד אודיו, ניכויי מס או הכשרה מקצועית - הלקוחות שלכם יראו בעבודה עמכם הזדמנות ללמידה. אספקה שוטפת של הזדמנויות ללמוד ולהתפתח תשמר את נאמנותם לאורך זמן ותעודד התעניינות במוצר שלכם.

כתוב תגובה
תגובות
25/10/2016 15:32
claro que la puedes usar.. solo te pido un favor.. has dos copias del libro y me envias una porfa… es de mis libros pr!eiredos!!f! ya te la envie por emial
25/10/2016 17:42
This is a neat suammry. Thanks for sharing!
27/10/2016 08:52
<a href="http://oeppeldecdg.com">Surplisingry</a> well-written and informative for a free online article.
27/10/2016 08:58
<a href="http://erzkstwmcd.com">Thkans</a> for taking the time to post. It's lifted the level of debate
27/10/2016 15:46
You've got it in one. Con'dult have put it better. http://lgaoxsaukdz.com [url=http://jtbkzmnz.com]jtbkzmnz[/url] [link=http://cmiddmjt.com]cmiddmjt[/link]
27/10/2016 15:51
This was so helpful and easy! Do you have any arcleits on rehab? http://wxhecxeck.com [url=http://iwgylxw.com]iwgylxw[/url] [link=http://dwdfkr.com]dwdfkr[/link]
29/10/2016 07:44
Check that off the list of things I was <a href="http://vwfnwn.com">coenusfd</a> about.
29/10/2016 07:49
Woah nelly, how about them <a href="http://mazytawdy.com">apespl!</a>